24 Απρ 2019

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΛΥΚΕΙΟ ΠΙΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΓΙΑ ΕΝΑ ΛΥΚΕΙΟ ΠΙΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ

ΓΙΑ ΜΙΑ ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ

  • Η Γ΄ Λυκείου από τάξη τυπικής παρουσίας των μαθητών, μετατρέπεται σε τάξη που ολοκληρώνει τις εγκύκλιες σπουδέςδίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να «εμβαθύνουν» στα αντικείμενα με τα οποία θα ασχοληθούν στην επαγγελματική τους ζωή και στις μετέπειτα σπουδές τους. Μεταξύ των προγραμμάτων που επιλέγουν οι τελειόφοιτοι, υπάρχουν τρία κοινά μαθήματα, ενώ αυτά διαφοροποιούνται σε άλλα τρία. 

  • Η ύλη των μαθημάτων δεν αυξάνεται αναλογικά προς την αύξηση των ωρών διδασκαλίας του κάθε μαθήματος. 

  • Το απολυτήριο Λυκείου δεν αποκτάται με πανελλαδικές εξετάσεις αλλά εξετάζονται σε θέματα πουκαθορίζουν οι διδάσκοντες σε ομάδες σχολείων της ίδιας περιφέρειας, ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό το κύρος του απολυτηρίου. Η ρύθμιση αυτή εκφράζει και έμπρακτα την εμπιστοσύνη μας στους εκπαιδευτικούς. 

  • Προκηρύσσονται 500 νέες θέσεις καθηγητών Πανεπιστημίου προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες και για το λόγο αυτό διατίθενται 15 εκατομμύρια ευρώ. 

  • Την ολοκλήρωση της νέας αρχιτεκτονικής των Πανεπιστημίων μας «συναντούν» τον Σεπτέμβριο του 2020 πρώτοι οι φοιτητές που θα έχουν φοιτήσει στη νέα Γ΄ Λυκείου:νέα Τμήματα με νέα γνωστικά πεδία, ολοκλήρωση της συνέργειας των ΤμημάτωνΤΕΙ με αυτά των Πανεπιστημίων, τα Πανεπιστημιακά Ερευνητικά Κέντρα με τα ερευνητικά Ινστιτούτα και τα διετή προγράμματα σπουδών για αποφοίτους των ΕΠΑΛ που θα παρέχουν επαγγελματικά πτυχία και θα έχουν ολοκληρώσει τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του. 

  • Η δομή του Λυκείου που προτείνουμε διαμορφώνει ένα πλαίσιο στο οποίο οι εγκύκλιες σπουδές αναπτύσσονται στα 5 έτη (από Α΄ Γυμνασίου έως και Β΄Λυκείου), χωρίς να εμπλέκονται οι απαιτήσεις των εισαγωγικών εξετάσεων κάτι που μέχρι σήμερα καθόριζε την διδακτική πράξη στην Α΄ και ιδιαίτερα στη Β΄ Λυκείου. Οι δύο αυτές τάξεις ανακτούν τη θέση τους στις εγκύκλιες σπουδές. 

  • Η αναδιαμόρφωση της Γ Λυκείου συνοδεύεται με αναδιάταξη της ύλης των μαθημάτων στις υπόλοιπες τάξεις της δευτεροβάθμιας, ενιαιοποιώντας τις στην πράξη. 

  • Tο Εθνικό Κέντρο Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών που θα λειτουργεί στο πλαίσιο του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου θα παίξει σημαντικό ρόλο στην καθιέρωση της νέας νοοτροπίας για το Λύκειο. 

  • Πρώτη φορά υπάρχει δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης: σε πανεπιστημιακά τμήματα των οποίων οι υποψήφιοι δεν καλύπτουν τον αριθμό των θέσεων, το απολυτήριο είναι αρκετό για την εισαγωγή τους στα συγκεκριμένα τμήματα. 

Η ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 

Η ανάγκη αλλαγής του Λυκείου προκύπτει από την εδώ και δεκαετίες παραμόρφωση του Λυκείου και του τρίτου κύκλου των εγκυκλίων σπουδών, βαθμίδα που ανάλογα με τα εφαρμοζόμενα προγράμματα των εκάστοτε κυβερνήσεων θυσίαζε τις τρεις τάξεις στο βωμό των ανταγωνιστικών πανελλήνιων/πανελλαδικών εισαγωγικών εξετάσεων. Η θυσία έγκειται στο ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Λυκείου και ιδιαίτερα των δύο τελευταίων τάξεων αποτελούσε ένα καταναγκαστικό έργο για τους εφήβους. Η φοίτηση στις τάξεις αυτές περιοριζόταν στις περισσότερες περιπτώσεις σε παρουσία χωρίς συμμετοχή και σε φοίτηση με συμβατική αξιολόγηση, ενώ η έγνοια των μαθητών και μαθητριών ήταν στραμμένη στα φροντιστήρια και στην σκληρή προετοιμασία τους για τις εισαγωγικές. 

Το «Νέο Λύκειο» δεν «επιτίθεται στο δημόσιο» και δεν είναι εξετασιοκεντρικό,όπως προβάλλεται από πολλούς. Αντίθετα παρέχει η δυνατότητα για πιο ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών και των μαθητριών στην ακαδημαϊκή και εν γένει τη σχολική διαδικασία. 

Η δομή του Λυκείου που προτείνεται, προεκτείνει τις εγκύκλιες σπουδές κατά δύο έτη, καθώς οι δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου μαζί με τις τάξεις του Γυμνασίου θα αποτελέσουν τον αδιάσπαστο κορμό των εγκυκλίων σπουδών με ενιαίο ακαδημαϊκό προγραμμα. 

Η Γ Λυκείου εξάλλου δίνει τη δυνατότητα στους τελειοφοίτους να επιλέξουν έναν από τους τέσσερις παρεχόμενους κύκλους προγραμμάτων με τρία κοινά μαθήματα (Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Θρησκευτικά, Φυσική Αγωγή). 

Τα μαθήματα που χαρακτηρίζουν τους ακαδημαϊκούς κύκλους και το μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας διδάσκονται σεέξι διδακτικές περιόδους την εβδομάδα, ενώ η έκταση της ύλης είναι τέτοια ώστε να επιτρέπει την εμβάθυνση και την εμπέδωση μέσα στο σχολικό πρόγραμμα. 

Το απολυτήριο Λυκείου, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία της μοριοδότησης κατά τη διαδικασία εύρεσης εργασίας, αποκτά κύρος καθώς σ’ αυτό, εκτός από την επίδοση και την συμμετοχή των μαθητλων και μαθητριών κατά την διάρκεια του έτους, μετράει και η επίδοση σε απολυτήριες εξετάσεις, όπως άλλωστε συνέβαινε πάντα. Η διαφορά είναι ότι προκειμένου να δυναμωθεί η αξία του απολυτηρίου, τα θέματα των απολυτήριων εξετάσεων ορίζονται όχι μόνον από τους διδάκοντες το μάθημα στην ίδια σχολική μονάδα, όπως συμβαίνει ως σήμερα, αλλά από τους διδάσκοντες το μάθημα σε ομάδα σχολικών μονάδων της ίδιας περιφέρειας. 

Το απολυτήριο του Λυκείου είναι η «πιστοποίηση» ότι ο/η απόφοιτος έχει τα εφόδια για να συνεχίσει τις σπουδές του/της και μπορεί να εγγραφεί σε τμήμα Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος. Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ο αριθμός των αιτούντων να φοιτήσουν σε κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα υπερβαίνουν τον αριθμό θέσεων του τμήματος, τότε οι υποψήφιοι/ες καλούνται να συμμετέχουν σε εισιτήριες εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα (στα τρία μαθήματα του κύκλου σπουδών που ακολούθησε και εκείνο της Ελληνικής Γλώσσας), ενώ στο μέλλον στον βαθμό εισαγωγής θα συμμετέχει και ο βαθμός απολυτηρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: